De geschiedenis van 3M

De geschiedenis van 3M

Het ontstaan van 3M

Toen 3M in 1902 begon, hadden onze vijf oprichters een eenvoudig doel: het mijnen naar korund, een ideaal mineraal voor het maken van schuurpapier en slijpstenen. Het verwachte korund bleek echter een ander, laagwaardiger, mineraal te zijn dat anorthosiet werd genoemd.

  • Dwan

    3M's succes verhaal

    Het ontdekken van dit mineraal had een vroegtijdig einde kunnen betekenen voor ons jonge bedrijf, maar onze oprichters hielden vol. Waarom? Omdat het eerste jaar iets belangrijkers werd geboren, de geest van innovatie en samenwerking die vandaag de basis vormt van 3M.

    In plaats van de handdoek in de ring te gooien, hebben we ons op andere materialen gericht, deze op andere producten toegepast, het vertrouwen van belangrijke investeerders gewonnen en beetje bij beetje de verkoop opgebouwd.

    Wetenschappelijke, technische en marketinginnovaties hebben in de loop der jaren succes na succes opgeleverd, waardoor 3M uiteindelijk een constante naam werd op de Fortune 500-lijst.

  • 3M komt naar Nederland

    Wanneer het eerste 3M product op de Nederlandse markt kwam is niet meer met zekerheid te zeggen. Bekend is wel dat 3M in de jaren 20 van de twintigste eeuw is begonnen met het exporteren van schuurmaterialen naar Europa.

    Tot 1957 gebeurde dit via een netwerk van distributeurs. Voor schuurmaterialen werd dit Pieterson & Co. 3M leverde de schuurmaterialen in grote rollen aan, zogenaamde Jumbos’s. Pieterson versneed deze rollen en maakte hier schuurbanden van. Dit bleek een groot succes en binnen twee jaar was de omzet gestegen naar één miljoen gulden. Ondanks het succes had Pieterson het financieel zwaar waardoor 3M de keuze moest maken om een andere distributeur te zoeken of Pieterson over te nemen.
    Tot dan toe had 3M nog geen eigen verkoopvestigingen gehad buiten de Verenigde Staten. Omdat de resultaten van distributeurs achterbleven besloot 3M Pieterson over te nemen en werd dit in 1957 de eerste 3M merchandising subsidiary in Europa.

    In Den Haag was ondertussen de firma Altap N.V. opgericht. Wat de naam Altap precies betekent is niet met zekerheid te zeggen. Iets in de zin van ‘All Tape’ lijkt het meest waarschijnlijk. Altap was een handelsonderneming van L.A Van Tour N.V., een gerenommeerd Haags schildersbedrijf gespecialiseerd in het betere schilderwerk.
    3M had de ANWB benaderd om het reflecterende Scotchlite op de markt te brengen. Zij verwezen 3M door naar Van Tour die de richtingborden voor de ANWB schilderde. Van Tour zag kansen in Scotchlite en richtte hiervoor Altap op. Al snel ging Altap naast Scotchlite ook andere 3M producten voeren zoals Tapes en kopieermachines. Zo groeide het uit tot een handelsonderneming met twintig mensen in vaste dienst. Helaas was ook Altap financieel geen groot succes. Om Altap financieel boven water te houden, had 3M op 26 augustus 1957 een meerderheidsbelang in het bedrijf verworven en daarnaast ook een lening verstrekt.

    Iets meer dan een jaar later, op 9 december 1958, droeg Van Tour ook de resterende aandelen van Altap aan 3M over. Eind 1958 bezat 3M het handelsonderneminkje Altap N.V. in Den Haag en 3M Duitsland had Pieterson & Co in Rotterdam. Het lag natuurlijk voor de hand beide vestigingen samen te voegen en daarom nam Altap de aandelen van Pieterson over van 3M Duitsland.

    In 1961 verhuisde Altap naar het nieuwe pand aan de Rooseveltstraat in Leiden en werd de naam op 3 oktober van dat jaar veranderd in Minnesota (Nederland) N.V.

     

     

     

  • 3M Building

    3M Wereldwijd

    Met bedrijfsactiviteiten in 70 landen en verkoop in 200, streven we ernaar om de technologie en producten te ontwikkelen die elk bedrijf vooruithelpen, elk huis verbeteren en elk leven verbeteren.

    3M is een wereldwijd opererend bedrijf, gestoeld op wetenschap dat nooit ophoudt met uitvinden. Via 46 technologieplatformen werkt ons eigen team van 8.300 wetenschappers en onderzoekers samen met klanten om doorbraken te creëren. Tegenwoordig heeft 3M meer dan 89.000 werknemers in 70 landen over de hele wereld, met een wereldwijde omzet van meer dan $ 30 miljard in 200 landen.

    Met meer dan 55.000 producten en meer dan 105.000 patenten zijn overal 3M-innovaties te vinden, van kantoren en ziekenhuizen tot wegen en fabrieken en zelfs in en om het huis. Maar we stoppen nooit met het ontwikkelen van nieuwe, fantasierijke oplossingen die het leven van onze klanten verbeteren. Daarom hebben we de afgelopen vijf jaar zes procent van de omzet ($ 8,4 miljard) geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling. Hierdoor is een derde van onze omzet afkomstig van producten die in de afgelopen vijf jaar zijn uitgevonden.

    Elke dag streven we ernaar om de technologie en producten te ontwikkelen die elk bedrijf vooruithelpen, elk huis versterken en elk leven verbeteren.